Personal – Creatief Schrijven

Image and video hosting by TinyPic
Al 1,5 week is er voorbij sinds ik aan mijn nieuwe opleiding ben begonnen. Daar waar het in het begin nog heerlijk mooi en zonnig weer is, is het nu een heel ander verhaal. De Uggs zie ik langzamerhand weer verschijnen en de regen lijkt ook steeds meer te vallen. Ik heb wel eens gehoord dat mensen heel erg beïnvloed worden door het weer en ik heb daar ook last van. Als ik naar buiten kijk en het is grauw, voel ik me vanzelf veel duffer worden. Schijnt het zonnetje, dan is het net alsof ik me van binnen ook warm begin te voelen, heerlijk!

Helaas voel ik me op dit moment dus een beetje duf, maar gelukkig houdt school me goed bezig. We hebben namelijk een vak genaamd Creatief Schrijven en wat is dat leuk zeg! Om jullie een voorproefje te geven en misschien ook aan te sporen om jouw creativiteit los te laten komen, wil ik graag een paar opdrachten delen die ik heb gehad.

Dus, pennen vast, papiertjes klaar en schrijven maar!

1. THE 5-MINUTE CHALLENGE

Image and video hosting by TinyPic
Mijn hersenspinsels in deze challenge!

Nee, nee, deze challenge is geen onderdeel van de bekende beauty challenge (uitdaging waar bij je in 5 minuten een look moet maken), maar hoort nog steeds bij het schrijfgedeelte.
Deze opdracht is simpel: Schrijf  5 minuten lang álles op wat je denkt, maar dan ook echt álles! Door deze opdracht laat je serieus echt je gedachten de vrije loop gaan op je papier, zonder dat iets je tegen kan houden. Het hoeft helemaal niet netjes geformuleerd te zijn, interpunctie is ook geen vereiste, alles kan, want onze gedachten zijn ook één grote warboel!

2. IK BEN EEN TOMPOUCE

Image and video hosting by TinyPic
Zoals je kunt zien, was ik dus een tompouce

Dit is een schrijfopdracht waar je wordt uitgedaagd om je in iets anders in te leven. Om het wat beter te begrijpen, zal ik even uitleggen hoe wij dit in de klas hadden gedaan.
Er werden twee mensen uit de klas gekozen die een tompouce mochten op eten. Vervolgens kreeg ieder ander in de klas een nummer toegewezen van 1 tot en met 4. Elk nummer moest schrijven vanaf een ander perspectief dat te maken had met het eetmoment van de twee leerlingen met de tompouce en toevallig werd het zo ingedeeld:
1) Schrijven vanuit de leerling zelf
2) Schrijven vanuit de tompouce
3) Schrijven vanuit de mond van de leerling
4) Schrijven vanuit de tas waarin de tompouces hebben ingezeten

Door deze opdracht werd je dus echt gedwongen om eens anders te kijken naar een bepaald moment! Heel leerzaam en goed voor je inlevingsvermogen.

3. Rara, wie ben ik?

Image and video hosting by TinyPic
Kunnen jullie uit dit kleine stukje tekst raden wat ik mijn voorwerp was?

De laatste opdracht die ik met jullie wil delen gaat over een random voorwerp.
Pak iets uit een andere ruimte waarin jij je nu bevindt en ga dit beschrijven zonder te verklappen wat het precies is. Geef bijvoorbeeld de kleuren aan, wat de functie er van is, waar het op lijkt en ga zo maar door. Om het nog creatiever en moeilijker te maken, mag je ook een slogan verzinnen het ding wat je hebt uitgekozen. Wat natuurlijk nog leuker kan zijn, is om deze opdracht met z’n tweeën te doen en na het schrijven elkaars omschrijving te lezen en te bedenken wat het precies kan zijn!

En, heb ik jullie creativiteit al helemaal aangewakkerd? Krijgen jullie ook zo’n zin om lekker te kliederen?
Laat het me weten als je één van deze opdrachten gaat doen!

Liefs,
Saffira

Advertenties

4 gedachtes over “Personal – Creatief Schrijven

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s